Ga direct naar de inhoud.

leren in het groen Dordrecht

Leren in het groen
Op verzoek van onderzoeksbureau Mevrouw Meijer deed VASD ontwerpend onderzoek voor een scholenterrein in Dordrecht. Het onderzoek naar de mogelijkheid van renovatie en uitbreiding van twee basisscholen resulteerde in het ontwerp: ‘Leren in het Groen’. 

De Albatros en De Fontein zijn twee identieke, monumentale basisscholen uit de jaren 50, die beide aan renovatie toe zijn. Eén van de twee scholen wil uitbreiden, en op hetzelfde terrein is een nieuwe kinderdagopvang en peuterspeelzaal voor 4 groepen gepland. De scholen staan in een parkachtige omgeving waar de monumentale bomen behouden moeten blijven. Daarnaast heeft de gemeente bepaald dat er een waterdoorstroming moet worden toegevoegd op het terrein. Aan VASD de vraag hoe alle wensen hier zo goed mogelijk ingepast kunnen worden.

Het ontwerp van VASD koestert de twee oude schoolgebouwen op het terrein als monumentale tweeling. Het advies is om de scholen te renoveren en beter in te richten. Daarnaast worden in het ontwerp twee nieuwe één-laagse gebouwen getekend, als eigentijdse aanvulling op de architectuur van de oudbouw. Twee elegante paviljoens met platte daken met uitkragingen en inhammen – maar dan wel alles op de begane grond, in een veilige setting voor de allerkleinsten. 

Door de lokalen en de speelzaal van de nieuwe kleuterschool trapsgewijs te laten verspringen ten opzichte van elkaar, ontstaan buiten mooie beschutte leer- en speelhoeken. Via de glazen schuifpuien wordt buiten naar binnen gehaald en vice versa. De iets hogere bestrating zorgt voor een duidelijke begrenzing. Vanuit het kleuterpaviljoen is er een overdekte verbinding naar het tweede paviljoen voor de kinderopvang. De opvang krijgt een eigen, beveiligde entree, ruim genoeg voor ouders met kleine kinderen en kinderwagens. Het ontwerp is flexibel: door wanden weg te schuiven kan één grote gedeelde ruimte ontstaan. 

De nieuwe gebouwen worden bewust zo geplaatst dat het groene karakter van het gebied bewaard wordt. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp is het contact met de tuin. Grote glazen schuifpuien in beide paviljoens laten het licht binnen en bieden directe toegang tot de tuin. De overkragende daken zorgen voor een deels overdekte buitenruimte waar gespeeld kan worden als het regent, maar die ook beschermt tegen felle zon. Dit maakt de overgang tussen binnen en buiten vloeiend: je ervaart de omliggende natuur overal. De moestuinen krijgen een prominente plek en er komen speel- en sportzones voor verschillende leeftijden. En dan is er ook nog plek genoeg voor een avontuurlijke boomtuin, twijgentunnels, mijmerplekjes en hinkelpaden. 

Oudbouw, nieuwbouw en natuur staan elkaar in dit plan niet in de weg, maar versterken elkaar juist. De gebouwen nemen elkaars zicht, zon, groen of schoolplein niet weg; ruimtes en kennis kunnen ondertussen heel goed met elkaar gedeeld worden. Onderdelen van het plan kunnen los van elkaar functioneren, maar ook geschakeld worden, zodat een doorlopende leerlijn ontstaat van 0 tot 12 jaar.


leren in het groen

Dordrecht

Ons eigen woonwerkhuis

Amsterdam, Buiksloterham

pernod ricard nederland

amsterdam

herenhuis 1890

amsterdam

vandemarkt 1

amsterdam

de tolhuistuin

amsterdam

villa

amstelveen

pakhuis

amsterdam

artsenpraktijk

den haag

genieloods

vijfhuizen

Amadi Panorama Hotel

Amsterdam

studio bazar, kauwgomballen fabriek

amsterdam

vandemarkt 2

amsterdam

unmanageable artists

amsterdam

tabaksschuur

amerongen

artsen & fysiotherapie praktijk

amsterdam

woonzorgcentrum Voorveldse Hof

utrecht

de blauwe kamer

rhenen

tentoonstelling Li Edelkoort

frankfurt

woning

haarlem

panama

amsterdam

keuken

den haag

studio bazar 1

amsterdam

entrepotdok

amsterdam

molen de hoop

loenen aan de vecht

Tweede leven voor de ANWB-praatpaal

Rotterdam

branko vlamings ruimtelijk manuscript

vedute, amsterdam

studio bazar 2

utrechtsestraat, amsterdam

de kunstwerkplaats

amsterdam

aa kruk

amsterdam

reis van a naar b

amsterdam